Switch to English

Kaliningrad 2004 - 3. den

01.05.2004

Individuální prohlídka města mimo program.
Úvod Foto 1. den 2. den 3. den 4. den 5. den
Tramvaj projíždí Braniborskou bránou v Kaliningradu Tramvaj na kropení ulic odbočuje na ul. 9. dubna

Sobota 1. května 2004 byla dnem vstupu 10 zemí do Evropské unie. Nás v Rusku se to ale nijak nedotklo. Tratě, které byly na dnešním programu, jsme si projeli už včera a tak nám (4 Češi, rozdělení do dvou dvojic) nic nebránilo, abychom strávili dopoledne prohlídkou a fotografováním zajímavostí Kaliningradu.

Co jsme viděli, si nejlépe představíte v přiložené fotogalerii. K nejsilnějším zážitkům patřil prvomájový průvod (mají tu už také demokracii, takže se nedá srovnávat s organizovanými oslavami z 80. let, i tak ale stál za to) a rozestavěná radnice. Zajímavá byla i kropicí tramvaj. Samozřejmě jsme viděli i další klasické památky, jako např. několik městských bran z 19. století. Moc původního tu ale nemají. V několika knihkupectvích se nám také podařilo najít vynikající Atlas železnic Ruska, SNS a Pobaltí.

Odpoledne byl na programu výlet někam za město (nevíme přesně kam), ale krátce po výjezdu z autobusu odpadl tlumič a museli jsme se vrátit. Prohlídka města mohla pokračovat. Při návratu jsme viděli obrovský dálniční most přes Pregolju (ul. Meliorativnaja), zničený během války. Projeli jsme si ještě několik tramvajových a trolejbusových tratí, podívali se do dalších ulic starého města (například k univerzitě), do tržnice, a nakonec asi dvě hodiny hledali po celém městě internetovou kavárnu (a našli ji těsně vedle hotelu).

Různé zajímavosti, nejen dopravní:

  • Autobusy v Kaliningradu jsou obecně ve špatném stavu. Většina z nich pochází ze západní Evropy, jsou na nich občas ještě patrné názvy a reklamy původních majitelů (ačkoliv je poměrně pečlivě odstraňují). Jezdí pomalu a mají časté poruchy.
  • Tramvaje a trolejbusy jsou na tom hůře než autobusy - jezdí pomaleji, jsou méně obsazené a v horším stavu. Tramvajových tratí stále ubývá.
  • Jízdenky v MHD prodávají průvodčí. Jednotlivá jízdenka stojí 7 rublů (cca 7 Kč), jiné jízdenky (kromě předplatních - např. denní) nemají. Cestující nastoupí, sedne si (pokud je místo) a průvodčí k němu po chvíli dojde. Existují dva druhy jízdenek - zvlášť pro autobusy (vydává Ministerstvo dopravy) a zvlášť pro tramvaje a trolejbusy (vydává DP Kaliningradu).
  • Zajímavá byla zkušenost u holiče - v provozovně pracovaly tři pracovnice, z toho dvě stříhaly a jedna - asi vedoucí - seděla, dívala se na televizi a jen vybírala peníze. Takže kdyby se někdo divil, proč mají při nižších mzdách stejné ceny jako v ČR (70 - 90 rublů), tady je odpověď.

Aktualizace: 26.05.2004

© Jan Pešula, 2004