Switch to English

San Pedro Sula - Puerto Cortés - Omoa
Úvod Foto Předchozí den Následující den Železnice Střední Ameriky
Nádraží San Pedro Sula Omoa - model pevnosti

Plánování každé dovolené dokáží zkomplikovat pevné body v programu, kvůli kterým je nutné být v určitý den na určitém místě. Pokud jsou z nějakého důvodu v programu potřeba, je nejlepší umístit je na začátek nebo na konec. Během této dovolené jsem měl pevný bod jen jeden - odjet v neděli 9. ledna v 6:30 ráno vlakem ze San Pedro Sula do města Tela na karibském pobřeží. Podle webových stránek Fahrplancenter to měl být jediný pravidelný vlak s přepravou cestujících v Hondurasu, v provozu pouze v pátek a v neděli a s dobou jízdy přibližně 4 hodiny. Jakmile by se to podařilo, měl jsem v úmyslu strávit nějaký čas u moře, navštívit některá města a případně se podívat i na ostrovy Utila nebo Roatán, které jsou sice zajimavé spíš pro potápěče a pasívní rekreanty, ale jinak jsou považovány za další hlavní atrakci Hondurasu vedle Copánu.

Krátce před 6:00 jsem vyšel z hotelu směrem k náměstí. Město se teprve probouzelo, na ulicích nebyl skoro nikdo. Několik bezdomovců spalo při zdech. Z náměstí je na nádraží ještě asi 3 bloky. Protože San Pedro je považováno za jedno z nejnebezpečnějších měst Hondurasu, "vyměkl" jsem a odjel tam taxíkem za 30 HNL (42 Kč). Přijeli jsme na nádraží - ale vlak nikde. Taxikář se mnou ještě popojel na nedalekou tržnici vedle kolejí, ale ani tam o vlaku nikdo nic nevěděl. Nechal jsem se vysadit u nádraží, kde člen ochranky se samopalem hlídal naložené vagóny s řezivem. Potvrdil mi, že osobní vlaky už nejezdí, jen nákladní - dnes ale nepojede žádný, ani nebude k dispozici nikdo na ředitelství (byla neděle). Plán, který byl založený na nedělní jízdě vlakem, se rozsypal.

Co dělat? Na jednu stranu bylo jasné, že osobním vlakem se nesvezu. Na druhou stranu stály na kolejích naložené vozy se dřevem, na které pršelo a které - jak jsem předpokládal - se musí co nejrychleji dostat k odběrateli. V pondělí - zítra - se určitě dovím víc. Změnil jsem plán. Nepojedu ještě na východ, zůstanu v nejbližším okolí a v pondělí ráno se zeptám znovu.

Jedinou turistickou zajímavostí města San Pedro Sula je archeologické muzeum s bohatými sbírkami z vykopávek v blízkém okolí (Valle de Sula). Za shlédnutí stojí také katedrála na náměstí z počátku 20. století, byť se příliš neliší od kostelů v jiných městech. Jakmile jsem si vše prohlédl, odjel jsem na sever do města Puerto Cortés. Protože sem vede železnice ze San Pedro, mohli by vědět víc. Nikdo mi ovšem nebyl schopen ukázat, kde tu je (nebo bylo) nádraží, tak jsem to vzdal a pokračoval do nedalekého města Omoa.

Omoa je oblíbené turistické středisko - nachází se tu poměrně čistá pláž, známá španělská pevnost, hotely a restaurace. Autobus (který dál pokračoval ke guatemalské hranici Corinto) mne vysadil u hlavní silnice na kraji obce, tam mne hned "odchytl" rikša a odvezl do hotelu Roli's Place, který tu už 9 let provozuje jeden Švýcar. Odložil jsem věci, pozdravil se s několika Holanďany a Kanaďany a šel se podívat na pevnost. Je podstatně větší než nedaleký Castillo de San Felipe v Guatemale, sousedí s muzeem, zachovala se i část vnitřního vybavení (např. přes 4000 dělových koulí ve zbrojnici). Po prohlídce pevnosti jsem šel k moři a nakonec jsme asi v 5 lidech zašli do jedné z pobřežních restaurací na večeři.