Switch to English

Trasa v Polsku / ČR: Klodzko – Otmuchów – Nysa – Głuchołazy - Jeseník
Úvod Foto 1. den 2. den 3. den Organizátor - Klub železničních cestovatelů
Kostel ve městě Otmuchów Budova zastávky Głuchołazy Zdrój

Úterní ráno věnovala většina z nás prohlídce Kłodzka. Některé památky nezapřou český původ - například v kostele Nanebevstoupení Panny Marie je pohřben první pražský arcibiskup Arnošt z Pardubic, v centru zaujme zmenšenina pražského Karlova mostu. Někteří z nás si vylezli i na pruskou pevnost, na prohlídku už ale nebyl čas. S KŽC jsme tu byli v roce 2002. V 11:00 vyjíždíme na sever, přes Kamieniec Ząbkowicki do Otmuchowa. Zatímco v pondělí bylo obtížné najít po trase zajímavé místo k prohlídce, dnes jsme si museli na kratší trase vybírat ze široké nabídky. Nakonec jsme zvolili Otmuchów a Nysu. Z vlaku jsme zahlédli i klášter Bardo, zámek Kamieniec Ząbkowicki a město Paczków, kam se třeba dostaneme někdy příště.

Otmuchów nás zaujal hlavně proto, že sousedí s obří přehradou. Na programu jsme měli dvě hodiny odpočinku a koupání. Počasí ovšem příliš nepřálo, a tak u jezera vystoupili jen nejotužilejší. My ostatní jsme pokračovali na nádraží a po odstavení soupravy vyšli do města. Vylezli jsme na věž biskupského hradu (výhled na Jeseníky), podívali se do kostela s cennou barokní výzdobou a zhlédli starou radnici se dvěma slunečními hodinami. Zpátky jsme se vydali po vlečce cukrovaru (bývalá trať do Bernartic u Javorníka). Je stále používaná, nejbližší nákladní vlak měl jet zítra.

Z Otmuchowa je to jen kousek do Nysy, "slezského Říma" s řadou církevních i vojenských památek. Na programu byla prohlídka města a návrat naším motorákem přes Głuchołazy do Jeseníku. Toho jsem se už ovšem neúčastnil, protože jsem musel ve středu ráno do práce. Svezl jsem se místo toho - poprvé a naposled - po trati Nowy Świętów - Głuchołazy Zdrój (od 1.8. je zastavena osobní doprava) a pak z Nowego Świętowa přes Kędzierzyn Koźle, Gliwice, Katowice a Częstochową do Varšavy. Jak pokračoval program, si můžete přečíst na stránkách KŽC.