ŠoDo 2005 - 2. den

02.07.2005

Trasa: Heřmanův Městec - Chrudim - Chrast u Chrudimi - Chrast u Chrudimi město - Chrast u Chrudimi - Žďárec u Skutče - Havlíčkův Brod (oběma směry) - Přibyslav - Přibyslav SaZ (stará trať) - Sázava u Žďáru SaZ - Žďár nad Sázavou - Křižanov - Oslavice - Velké Meziříčí staré nádraží
Úvod Foto 1. den 3. den 4. den 5. den 6. den
Chrast u Chrudimi město VT57 na starém nádraží v Přibyslavi

Pro nás, kteří jsme nastoupili v Praze, začíná první nabitý den. Počasí nám příliš nepřeje, od včerejšího odpoledne stále hustě prší. Z Heřmanova Městce jedeme do Chrudimi a pak na jih do Chrasti. Tady nás čeká první lahůdka - dvoukilometrový úsek na nákladiště Chrast u Chrudimi město po zbytku někdejší trati do Hrochova Týnce. Trať se už delší dobu nevyužívá, podle některých informací by měla být do konce roku 2005 zrušena. Hned po odjezdu vidíme první zajímavost - unikátní elektromechanické závory z roku 1949 od firmy Ericsson. Přes několik dalších přejezdů, již nechráněných, přijíždíme na konečnou Chrast u Chrudimi město. Ještě zkoušíme zajet na konec trati - závěrečný úsek je ale neprůjezdný kvůli vysoké trávě a křoví. Vracíme se k přejezdu hlavní silnice a jdeme do centra. Stále hustě prší a restaurace jsou ještě zavřené, tak to tu vzdáváme a jedeme dál k Havlíčkovu Brodu.

V plánu jsme měli procházení zbytků lesních úzkokolejek (v provozu kolem roku 1930) v okolí Žďárce u Skutče, ale kvůli počasí tento program vynecháváme. V Havlíčkově Brodu projíždíme obě vjezdové trati od Pardubic a pokračujeme do Přibyslavi. V tomto městě totiž začíná muzejní dráha do Sázavy u Žďáru, vedená v trase původní trati 250 Havlíčkův Brod - Brno. Zajíždíme na staré nádraží a pokračujeme přes Nížkov-Nové Dvory na staré nádraží Sázava. Tady se skupina dělí - někteří jdou pěšky po tělese původní trati až do Žďáru, jiní se vracejí motorákem zpět do Přibyslavi (jede zavěšený za pravidelným historickým vlakem). Já se dvěma dalšími jsme si vybrali třetí možnost - došli jsme pěšky na nové nádraží Sázava, svezli se odtud do Žďáru a prohlédli si tam známý poutní kostel na Zelené hoře.

Všichni (nebo spíše skoro všichni) jsme se znovu sešli v motoráku na nádraží ve Žďáru. V určeném čase vyjíždíme do Křižanova a dál do Velkého Meziříčí. Obě trati byly dokončeny teprve roku 1953. Úsek z Křižanova do Velkého Meziříčí vede z velké části v hlubokém zářezu, který musel být vytesaný do skály. Z Velkého Meziříčí pokračujeme na jih, do Oslavice, kde odbočuje vlečka - původní trať - na staré nádraží Velké Meziříčí. Sem do roku 1953 zajížděly všechny vlaky od Studence; jiné železniční spojení do města neexistovalo. Původní trať byla na rozdíl od současné stavebně nenáročná, nebudovaly se na ní žádné hluboké zářezy nebo vysoké mosty a v důsledku toho má mnohem vyšší stoupání. Staré nádraží bylo vzhledem k městu položeno méně výhodně než nové.

Ze starého nádraží se vracíme do centra. Někteří si ještě zvenku prohlédli mohutný zámek.

Následující
Úvod Foto Předchozí

Aktualizace: 09.07.2005

© Jan Pešula, 2005