Vennbahn

07.08.2004

Úvod Belgie Foto Thuin Han
Most u obce Bütgenbach Schéma Vennbahn

Jako Vennbahn se označuje síť železnic na východě Belgie, na území, které do roku 1918 patřilo Německu. Označení dostala podle regionu - Hohes Venn nebo Hautes Fagnes. Vznikla v letech 1885-89 s cílem zlepšit spojení okrajových regionů se zbytkem státu. Během 1. světové války ji armáda využila při útoku na Francii a rozšířila o další tratě.

Po roce 1918 se oblast kolem Eupen a Malmedy dostala do Belgie, a s ní i většina Vennbahn. Úseky trati, které procházely Německem, se z rozhodnutí velmocí staly rovněž součástí Belgie. Dráha tak v Německu vytvořila pruh belgického území.

Po druhé světové válce, v jejímž závěru byly některé tratě zničeny v bojích, se obnovilo předválečné uspořádání. Železniční doprava ovšem postupně upadala a nakonec se omezila jen na turistický provoz. Poslední muzejní vlak odjel 8. listopadu 2003, a od té doby leží železnice ladem.

Protože zařízení Vennbahn podléhá zkáze a není jisté, zda ještě někdy dojde k obnovení provozu, uspořádal belgický spolek PFT-TSP 7. srpna 2004 projížďku po sjízdných úsecích. PFT-TSP je nezisková organizace, která obnovuje a udržuje historická vozidla (muzeum Saint-Ghislain), provozuje muzejní dráhu Ciney - Spontin, vydává časopis Op de Baan a příležitostně pořádá zvláštní jízdy na zajímavé belgické tratě.

Trasa vedla z Brusselu po běžných tratích přes Liége a Rivage do Trois-Ponts, a pak po Vennbahn do Büllingen, zpět do Weywertz, úvratí do Sourbrodt a nakonec přes Trois-Ponts do Bruselu. Zbytek sítě bychom si projeli rádi, ale byl už prohlášen za nesjízdný. I tak jsme toho během dne hodně uviděli. Účastnilo se několik set lidí. Vlak tvořilo 9 historických vozů první třídy, tažených dvěma lokomotivami s postrkem.

Na dalších stranách si můžete prohlédnout fotografie. Pro lepší orientaci poslouží plánek sítě. Pokud se chcete dovědět víc, doporučuji vynikající historickou studii na serveru Rinbad, stránky Vennbahn V.o.E., posledního provozovatele muzejní dopravy, a fotogalerii jednoho z dalších účastníků akce. Jediným provozem na trati jsou dnes šlapací dreziny, kterými lze projet hraniční úsek Sourbrodt - Kalterherberg.

Aktualizace: 21.08.2005

© Jan Pešula, 2004