Tramvajové muzeum Thuin, Belgie

30.05.2004

Úvod Belgie Foto Vennbahn Han
Před mostem přes řeku Sambre Tramvaj PCC10409 z Charleroi v depozitáři

Jak se dá bez auta pohybovat po Belgii? Upřímně řečeno, moc snadné to není. Železnice vede jen do větších měst a autobusy, které spojují ta ostatní, jezdí hlavně o víkendech sporadicky.

Vždy tomu tak ale nebylo. Ještě v 50. letech dvacátého století existovala síť 4000 km úzkorozchodných železnic (tramvají), které sloužily pro osobní i nákladní dopravu a zajišťovaly spojení i menších obcí na běžné železniční tratě. Tento systém vznikal postupně od roku 1885. Po druhé světové válce, s rychlým nárůstem automobilismu, ovšem přestala být tak hustá síť udržitelná. Do 70. let většina úzkorozchodných tratí zanikla, udrželo se jen několik muzejních drah, tratě na pobřeží (De Panne - Knokke) a tramvaje v Bruselu, Antverpách, Gentu a Charleroi.

Jedním z mála pozůstatků po belgických úzkorozchodných železnicích je tramvajové muzeum ve valonském Thuin. Založil jej v roce 1972, prakticky na poslední chvíli, student Alain Francotte se svými přáteli. Dnes zde můžeme obdivovat nejen úctyhodnou sbírku elektrických a motorových vozů, ale můžeme se i projet po zachovalém úseku trati, za normálních okolností propojeném s tramvajovou sítí (pré-metro) v Charleroi.

Na dalších stranách si můžete prohlédnout několik fotografií z návštěvy muzea. Bohužel, v roce 2004 je uzavřen most přes řeku Sambre, takže se dá dojet jen asi 2 km ve směru Charleroi. Oprava mostu se plánuje na konec roku. Koho zajímá víc, může si přečíst zajímavou historii belgických tramvají a vyzkoušet odkazy na další belgické muzejní spolky. Fotografie z běžného provozu na podzemní dráze v Bruselu, Antverpách a Charleroi najdete zde.

Aktualizace: 31.05.2004

© Jan Pešula, 2004