Switch to English

Paraguay II

04.04.2006

Asunción (Paraguay) - Clorinda (Argentina) - Formosa (Argentina) - Resistencia (Argentina) - noční přesun směr Tucumán (Argentina)
Úvod Foto Misiones Iguazú Tucumán & Salta Železnice AR
Asunción - Congreso Nacional Asunción - nádraží

Jsem v Asunción, hlavním městě Paraguaye. Během dneška bych si chtěl prohlédnout památky, setkat se s někým z místní železniční správy a pak se co nejrychleji přesunout zpět do Argentiny, na noční autobus do města Salta.

Co se dá vidět v Asunción? Obecně vzato, Paraguay není turisticky příliš navštěvovaná země. Moc tu k prohlížení není. Například na stránkách paraguayského honorárního konzula v ČR najdeme mezi zajímavostmi mimo jiné i vodopády Iguazú, které jsou už přes sto let v Argentině a Brazílii. Pro mou návštěvu bude stačit, když se podívám na to nejvýznamnější - vládní budovy, katedrálu a železniční muzeum - a pak najdu autobus do Argentiny. Knižního průvodce pro Paraguay jsem neměl, základem pro výběr památek pro mne byl stručný průvodce na serveru Uninet.

Prohlídka města proběhla hladce - od terminálu jezdí autobus 31 přímo do centra. Prezidentský a parlamentní palác i katedrála se daly najít snadno. Železniční muzeum - bývalé hlavní nádraží (se stále zřetelnými reklamami na budově: "Tren - un lugar diferente", čili "Vlak - jiný prostor") moc zajímavostí neukazovalo, za zmínku stáha hlavně lokomotiva z roku 1861 (první v Paraguay) a prezidentský salonní vůz ze třicátých let. Ve stanici jsou dvě koleje, kolejiště s "tramvajovými" výhybkami pokračuje venku na ulici. Na dotaz mi potvrdili, že stále jezdí turistický parní vlak Trinidad (botanická zahrada Asunción) - Areguá jednou týdně v neděli. Nechápu, proč ho neuvádějí na oficiálním webu. Na hlavní nádraží se ovšem nezajíždí kvůli špatnému stavu trati. Prý se ale připravuje obnova provozu. Nechme se překvapit. Podle mapy sítě, kterou jsem od nich dostal, se železnice téměř dokonale vyhýbají významným přepravním směrům, nevedou např. do Ciudad del Este nebo na sever země. Co by mohlo mít šanci, je spojení Asunción - Encarnación (- Posadas v Argentině). Na náměstí před nádražím stojí čerstvě žlutě natřená elektrická tramvaj na pomníku (už bez oken a vnitřku), na některých ulicích je vidět částečně zaasfaltované koleje. Před pár lety tu mohlo být zajímavěji. Cestou zpátky se ještě zastavuji na hřbitově, který jsem předtím zahlédl z autobusu. Řada hrobek významných či bohatých osob vypadá jako městská ulice.

Ale teď už je nejvyšší čas zamířit na terminál. Hledám autobus do Argentiny, dokonce i jeden vidím, ale hlídač na nástupišti mne k němu nechce pustit bez jízdenky a není schopen mi poradit, kde ji koupit. Ptám se v informacích, kde říkají, že nejbližší autobus jede za tři hodiny. Nějak jsem se v tom nemohl vyznat a napadlo mne, že přímo na hranicích by mohla být situace přehlednější. Nastoupil jsem do místního autobusu a velkým obloukem dojel k hraniční čáře. Během cesty nás předjel dálkový autobus, který jsem předtím viděl čekat na terminálu, ovšem na hranicích jsem ho zase předešel, protože tam všechny cestující (ovšem nikoliv pěší) dlouze kontrolovali. Mohl jsem se tam pokusit nastoupit, ale kontrola vypadala ještě na dlouho, a tak jsem na argentinské straně nastoupil do dalšího místního autobusu a popojel do obce Clorinda. V této části Argentiny je viditelně větší bída, víc se jezdí na koních, autobusy jsou v horším stavu.

Stojím na křižovatce a čekám, kdy pojede autobus do vnitrozemí. Jeden paraguayský zastavuje (ten, co jsem ho už třikrát potkal?) a žádám o svezení. Odpovídají, že na argentinské straně nesmějí přibírat. Argentinské autobusy mne také nechtějí svézt. Nakonec jsem odjel místním mikrobusem do 200 km vzdálené Formosy, na terminálu jsem byl kolem 18. hodiny. Uvědomuji si, proč mne nikdo předtím nesvezl - dálkové autobusy se Formose vyhýbají, zastavují až ve městě Resistencia 2 hodiny cesty jižněji. Na terminálu se ptám na možnost dopravy do Salty. Říkají, že jediný autobus odjel v 15:00. A co z Resistencie? Odtud jede poslední v 19:00, jenže nejbližší bus z Formosy do Resistencie odjíždí v 18:40 a cesta tam trvá 2 hodiny. Možnost dostat se zítra ráno do Salty padla. Kdybych se býval ptal v Asunciónu i Clorindě na Resistencii místo na Formosu, mohlo být jinak. Další možnost dopravy je ve 21:00 z Resistencie do Tucumánu, města na jih od Salty. Jinou možnost nemám, kupuji lístek do Resistencie a odjíždím. Počítám zbylá pesa (ARS), mám jich asi 52, plus téměř prázdnou kreditku. S dolary v tomto čase příliš nepořídím. V Resistencii se ptám na Tucumán, jízdenka stojí 59 ARS. Rozhoduji se nevyužívat kartu a kupuji za zbylé peníze jízdenku do jednoho z předchozích měst, Santiago del Estero. Je tam katedrála s kopií turínského plátna a určitě také banky. Usedám na jedno z posledních zbylých míst v autobuse a usínám. Dnešek se dal zorganizovat lépe.

Úvod Foto Předchozí Následující

Aktualizace: 17.04.2006

© Jan Pešula, 2006